7 فایده ای که سفر به طبیعت برای شما به ارمغان می آورد- قسمت 1  

صفحه اصلی / جزئیات وبلاگ

7 فایده ای که سفر به طبیعت برای شما به ارمغان می آورد- قسمت 1  

فواید سفر به طبیعت برای روح و جسم انسان بی شمار است. حتما با دیدن این همه آژانس های مسافرتی و برگزاری تور های طبیعت گردی این سوال برای شما پیش آمده باشد که فواید طبیعت گردی چیست؟ و چرا این همه آژانس گردشگری مختلف وجود دارد که تور طبیعت گردی برگزار می کنند؟

مردم شهرهای بزرگ و صنعتی نیاز دارند برای آرامش روحی و جسمی و ذهنی به طبیعت پناه ببرند و ساعاتی از آلودگی هوا و ترافیک و کار و آپارتمان نشینی دور شوند.

اگر به طبیعت گردی علاقه دارید، مطالعه این مقاله را نیز به شما پیشنهاد می کنیم:

 

سفر به طبیعت برای فرار از افسردگی

امروزه با گسترش سبک زندگی آپارتمان نشینی زندگی اغلب مردم شهر نشین و به خصوص ساکنان شهر‌‌‌های بزرگ و کلان شهرها در چهار دیواری های ساخته شده از بتن و سیمان خلاصه شده و این سبک زندگی بدون لطافت و خشک رفته رفته بر روح و روان انسان نیز تاثیر می گذارد. تفریح در طبیعت و سفر به طبیعت از جمله اقداماتی است که می تواند تاثیر زندگی آپارتمان نشینی را بر روح آدمی کم کرده و به آرامش ذهن در این دنیای پر از مشغله شهری کمک کند.

حتما شما هم احساس افسردگی و ناراحتی و بی قراری و خستگی را تجربه کرده اید و از سرکار رفتن و به خانه آمدن و دوباره تکرار این چرخه خسته شده باشید، یکی از کارهایی که برای رفع خستگی و افسردگی می توان انجام داد، رفتن به طبیعت و گشت و گذار در طبیعت است.

نیاز بدن به گردش در طبیعت

بسیاری از ما روزهای کاری مان را در فضاهای بسته، زیر نور چراغ های مهتابی و در برابر کامپیوترها سپری می کنیم، بعد از آن به خانه می رویم و زیر نور صفحه ی تلویزیون حمام می گیریم!

اما تحقیقات نشان می دهد، لازم است ساعاتی را به گردش در طبیعت هم اختصاص دهیم، چون این کار برای سلامتی ما سودمند و شاید ضروری است. محققان حوزه های روانشناسی و سلامت به دنبال دلایل علمی بیشتری هستند که نشان دهند، ما می بایست به طبیعت برویم و از دنیای آن لذت ببریم.

اما اگر به دنبال آن هستیم که سلامت فیزیکی و روانی خود را ارتقا دهیم، لازم است زمانی را در محیط های طبیعی بگذرانیم. این کار می تواند به شکل استفاده از پیاده روی در طبیعت نزدیک خانه، بازی در برف، شنا در دریا یا فقط گردش هفتگی در پارک محل زندگی مان باشد.

۱- فواید سفر به طبیعت | پیاده روی در طبیعت می تواند حافظه ی کوتاه مدت را ارتقا دهد

بر اساس تحقیقات انجام شده پیاده روی در طبیعت اثراتی بر ارتقاء حافظه دارد که در بقیه ی اشکال پیاده روی وجود ندارد.

  1. بهتر شدن روابط فردی و اجتماعی

از جمله فواید سفر، افزایش روابط افراد با هم و اجتماعات انسانی است. خیلی از افراد هستند که در زندگی روزمره خود با انسان های اطراف خود ارتباط برقرار نمی کنند ولی در گردش ها نیاز دارند تا ارتباطات خودشان را افزایش دهند.

مثلا در هنگام طبیعت گردی، دوست دارید اطلاعاتی از یک یا چند گونه جانوری بدست بیاورید و از مردم پرس و جو کنید، لذا داشتن روابط عمومی مناسب می تواند کمک خوبی به شما کند. در واقع این قسمت برای افرادی کاربرد بیشتری دارد که درونگرا هستند یا علاقه زیادی به یاد گرفتن ندارند. سفر به طبیعت با دوستان کمک می کند تا به فردی اجتماعی تر تبدیل شوید.

  1. فواید سفر به طبیعت | افزایش خلاقیت

کوهنوردی خواص بسیار زیادی دارد که یکی از آنها القاء آرامش بسیار مناسب به کوهنوردان است. بعضی از طراحان یا نقاشان ماهر برای الگو گیری بهتر از دنیای اطراف و باز شدن ذهن خود از این نوع سفر یا ورزش استفاده می کنند. در واقع  هر نوع سفری برای افراد به دلیل دریافت انرژی های مثبت از محیط و دفع انرژی منفی از ذهن و بدن، خود عاملی است تا فکر از دغدغه های روزمره آزاد شده و به آرامش برسد و آمادگی دریافت مطالب جدید تر و تراوش افکار مفید و علمی داشته باشد.

  1. تشویق ذهن شما برای آگاهی از محیط اطراف

مفهوم آگاهی و ذهنیت ممکن است در لحظه کمی سخت به دست آید، اما این مفهوم از مفاهیم عمیق و بسیار قدیمی در تاریخ بشر است که با حضور در طبیعت بالاتر می رود. آگاهی شما نسبت به محیط اطرافتان ارتباط مستقیم با حواس پنج گانه تان دارد. ذهن شما با هدف قرار دادن صداها، بوییدن، تغییر نور و سایر جزئیات در محیط زندگی شما، تمرکز ذهنی و آگاهی شما را بالا برده و حتی تمرین خوبی برای بیشتر شدن حس شوخ طبعی و راحتی شما خواهد بود.

  1. فواید سفر به طبیعت | کاهش فشار خون و استرس

گردش در طبیعت و طبیعت گردی علاوه بر کاهش ترشح هورمون استرس به کاهش فشار خون نیز کمک می کند.

  1. نور خورشید

تبلیغات بسیاری در زمینه نورهای فرابنفش و uv خورشید و مضررات آن انجام می شود و بسیار شنیده اید که نور خورشید باعث مشکلات سلامتی و پوستی بسیاری شده است. با این حال نور خورشید برای سلامتی بدن شما لازم و ضروری است. در حقیقت مزایای اشعه های uv خورشید می تواند بسیار بیشتر از آسیب های آن باشد.

  1. -فواید سفر به طبیعت | احساسات عاطفی و ناراحتی ها

براساس تحقیقی در آمریکا اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) در کهنه سربازان به وسیله گذراندن وقت در محیط بیرون وطبیعت بکر تسکین می یابد. تجربه بودن در طبیعت به آن ها کمک می کند تا تجربیات گذشته خود را فراموش کنند و به آرامی و به شکل طبیعی تری مجددا به زندگی شهری خود بازگردند. این یافته ها نشان می دهد هر شخصی با این اختلال می تواند از طبیعت گردی بهره ببرد.

 

نظر بدهید

بالابر