7 فایده‌ای که سفر به طبیعت برای شما به ارمغان می آورد- قسمت 2

صفحه اصلی / جزئیات وبلاگ

7 فایده‌ای که سفر به طبیعت برای شما به ارمغان می آورد- قسمت 2

در مقاله‌ی قبل هفت فایده از فواید سفر به طبیعت را بیان کردیم و در مقاله‌ی پیش رو نیز 7 فایده‌ی دیگر را نیز بیان می‌کنیم.

  1. سفر به طبیعت، راهی آسان برای شروع ورزش و تناسب اندام

هیچ راهی بهتر از سفر به طبیعت، برای شروع یک رژیم ورزشی پیدا نمی کنید. با سفری به یک محیط طبیعی و کوه ها و دشت ها موقعیتی در جلوی روی شما قرار می گیرد که مجبور می شوید از پستی ها و بلندی های بسیاری عبور کنید. مجبور می شوید وسایل مورد نظر خود را حمل کنید، از صخره ها بالا بروید و پرش کنید. برای گذشتن و عبور در طبیعت باید دست به فعالیت هایی بزنید که هیچ گاه در محیط شهری انجام نمی دهید. به جای اینکه روزی ۳ ساعت در باشگاه به ورزش بپردازید، برای یک هفته یک کوله پشتی با وزنی بین ۴ تا ۶ کیلوگرم را روزانه با خود حمل کنید.

شما هنگام سفر ۱۲ ساعت در روز کالری می سوزانید، بدست آوردن کمبود کالری در مقابل وزن کاسته شده ساده تر و در نتیجه رژیم گرفتن آسان تر خواهد بود.

مطمئن باشید با تمام روز قدم زدن در طبیعت تناسب اندام پیدا خواهید کرد، ولی وسوسه تاکسی گرفتن پس از شام تا خانه نیز تقریبا غیر ممکن است و این وسوسه درکمپ اردوگاه بسیار اندک است.

  1. فواید سفر به طبیعت | حضور در طبیعت باعث حفظ بینایی می شود

دست کم در مورد کودکان تحقیقات زیادی نشان داده است، فعالیت در فضاهای طبیعی احتمالا تأثیری حافظتی بر چشم ها دارد و خطر بروز نزدیک بینی در چشم ها را کاهش می دهد.

افزایش زمان حضور در طبیعت می تواند شیوه ای آسان برای کاهش خطر بروز نزدیک بینی و پیشرفت آن در کودکان باشد.

  1. رفتن به طبیعت می تواند توانایی تان در تمرکز را بهبود دهد

همه ی ما می دانیم که محیط های طبیعی از تأثیری احیا کننده برخوردار هستند؛ نکته ای که می توان از آن در بهبود تمرکز از دست رفته ی خود بهره برد.

طی تحقیقی، پژوهشگران ابتدا تلاش کردند توانایی تمرکز را در شرکت کنندگان پژوهش کاهش دهند. سپس برخی از شرکت کنندگان به پیاده روی در طبیعت رفتند، بعضی دیگر در شهر پیاده روی کردند و عده ای هم تنها مشغول استراحت شدند. بعد از بازگشت شرکت کنندگان، کسانی که به طبیعت رفته بودند نمره ی بالاتری در تست غلط گیری و تصحیح کسب کردند.

این تأثیر حضور در طبیعت چنان قوی است که شاید حتی بتواند کمکی به کودکان مبتلا به اختلال کم توجهی، بیش فعالی باشد، به طوری که طی پژوهشی مشاهده شد این کودکان بعد از ۲۰ دقیقه فعالیت در پارک، تمرکز بهتری داشتند.

  1. فواید سفر به طبیعت | گردش در طبیعت حتی می تواند به جلوگیری از سرطان کمک کند

پژوهش های ابتدایی بیان می کند حضور در طبیعت، به ویژه در جنگل، احتمالا تولید پروتئین های ضد سرطان در بدن را افزایش می دهد. افزایش میزان این پروتئین ها احتمالا تا ۷ روز بعد از سفر ادامه دارد.

در ژاپن «حمام جنگل» (پیاده روی در جنگل) را که یکی از شیوه های جنگل درمانی است، نوعی درمان پیشگیرانه می دانند و تحقیقات در این کشور نشان داده است در مناطقی که پوشش جنگلی بیشتری وجود دارد، نرخ مرگ و میر بر اثر انواع سرطان ها کمتر است.

  1. گذران وقت در طبیعت با کاهش کلی خطر مرگ زودهنگام مرتبط است

وجود فضاهای سبز اهمیت ویژه ای برای ساکنان شهرها دارد.

طبق پژوهش ها، شیوع طیف گسترده ای از بیماری ها در میان کسانی که در نزدیکی فضاهای سبز زندگی می کنند کمتر است. تحقیقات دیگری از وجود رابطه ی مستقیم میان گذران وقت در جنگل ها و سلامت عمومی حاکی بوده است.

پژوهش های جدید نیز بیان می کنند حضور بیشتر در طبیعت، تا میزان ۱۲ درصد نرخ مرگ و میر را کاهش می دهد و مهم ترین تأثیرات آن در رابطه با کاهش خطر مرگ بر اثر سرطان و بیماری های ریوی و کلیوی است.

  1. فواید سفر به طبیعت | زمانی برای خانواده

سفر به طبیعت باعث می‌شود که فرصتی برای جدا شدن از دنیای تکنولوژیکی و ایجاد ارتباط بیشتر با خانواده مهیا شود. قدم زدن با اعضای خانواده در دامان طبیعت باعث تقویت روحیه، افزایش آرامش و آسایش فکری و روانی، افزایش اعتماد به نفس و سلامتی کودکان و بسیاری دیگر از مزایای فیزیکی و روحی وروانی خواهد بود.

  1. بهبود خواب

همانطور که در مورد ششم نیز به آن اشاره شد، قرار گرفتن در معرض نور طبیعی باعث تنظیم ریتم خواب انسان می ‌شود. اما این همه‌ی ماجرا نیست! هرچند که ظاهرا ممکن است خوابیدن بر روی یک سطح جنگلی به راحتی خواب بر روی یک تخت گرم و نرم در خانه نباشد، اما مطالعات نشان می‌ دهد که خوابیدن در طبیعت به مراتب آسایش ‌بخش‌ تر و عمیق ‌تر از خوابیدن در خانه است. مطالعات نشان داده افرادی که در مکان‌های جنگلی و طبیعی زندگی می‌کنند نسبت به افرادی که در مناطق شهری به سر می‌برند خواب عمیق ‌تر و دلچسب‌ تری دارند.

نظر بدهید

بالابر